Tarikh : 3.8.10
Masa : 8:45-9:45
Tahun : 4
Bilangan murid : 25 orang
Mata
pelajaran : Bahasa Melayu
Tema/ : kepentingan
hidung
Tajuk :
Kesihatan
Hasil
pembelajaran:
Fokus utama :
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan
dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 3(i) Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi
yang betul dan menarik.
Fokus
sampingan
1.5 Memberikan
penjelasan tentang sesuatu perkara yang tersurat dan tersirat.
Aras(2)
Menerangkan fakta dan mesej yang terdapat dalam bahan.
Objektif:
Pada
akhir pembelajaran ,murid dapat:
1. membaca
teks dengan sebutan dan intonasi yang betul..
2.menjawab
betul 3 soalan daripada 5 soalan berdasarkan petikan.
3. menjawab betul 3 soalan daripada 5 soalan Kata
hubung.
Sistem
bahasa:
Tatabahasa : Kata hubung
Kosa kata :
lendir,organ,kuman,paru-paru.
Pengisian
kurikulum
Ilmu pengetahuan –Sains perubatan
Nilai – Kebersihan fizikal dan
mental
Kemahiran Bernilai tambah
Kemahiran berfikir: Menjana idea
Belajar cara belajar – Perbincangan
Bahan
Bantu mengajar:
Buku
teks,kertas kerja.
Pengetahuan
Sedia ada murid:
Murid
pernah belajar bahagian hidung semasa dalam matapelajaran Sains.
Langkah/masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set induksi
(5 minit)
|
Bahagian hidung
|
1.
Guru suruh murid pegang bahagian yang disebut .
2.
Murid yang betul akan diberi galakan.
|
Teknik:permainan
|
Langkah 1 (10 minit)
|
Teks : Fungsi hidung
|
1.
Guru meminta murid mengeluarkan buku teks Bahasa Melayu.
2.
Guru akan membaca teks dan murid akan mengikut.
3.
Murid-murid diminta membaca teks secara individu dan
kumpulan .
4.
Guru menerangkan maksud ayat-ayat yang dibaca.
|
Bahan bantu mengajar: Buku teks
Bahasa Melayu
Teknik:
Bacaan mekanis
|
Langkah 2
( 20 minit)
|
Perbincangan kumpulan: Mengenal
pasti maklumat penting
|
1.
Guru membahagikan murid kepada kumpulan.
2.
Setiap kumpulan diedarkan kertas kerja.
3.
Guru akan meronda dan memberi bimbingan jika perlu.
4.
Tamat perbincangan, wakil kumpulan diminta
membentangkan hasil perbincangan.
5.
Guru akan membimbing dan membetulkan jawapan jika
perlu.
|
Teknik:
perbincangan kumpulan
Belajar cara belajar
Konsep 5p:
1.
Penggabungjalinan
2.
Penyerapan (berkaitan dengan Sains perubatan)
|
Langkah 3
( 20 minit )
|
Tatabahasa: Kata hubung
|
1.
Guru akan memberi definisi Kata hubung .
2.
Setiap kumpulan diedarkan kertas kerja tatabahasa.
3.
Guru akan meronda dan memberi bimbingan.
4.
Wakil kumpulan diminta untuk menulis jawapan
masing-masing di papan tulis.
5.
Guru membimbing
murid untuk membuat pembetulan jika ada kesilapan.
|
Teknik:
Perbincangan kumpulan
Menjana idea
Konsep 5p:
Pengayaan
(memberi latihan tambahan kepada murid)
|
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan: Kognitif
Aktiviti susulan: latihan
|
1.
Murid akan dibimbing oleh guru untuk membuat rumusan
tentang pelajaran hari ini.
2.
Latihan akan diedarkan oleh guru sebagai kerja rumah.
|
Membuat latihan buku latihan dan
aktiviti .
|
没有评论:
发表评论